maandag 29 september 2008

NZa pleit voor meer kansen voor kleine aanbieders awbz diensten

Bron : Nederlandse Zorgautoriteit

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2008/09/29/R106.htm



Monitor Extramurale AWBZ-zorg 2007-2008 webversie (0,57 MB)

NZa pleit voor meer kansen voor kleine aanbieders

Publicatiedatum: 29-09-2008

Nieuwkomers en kleine zorgaanbieders veroveren nog steeds moeilijk een plekje op de zorgmarkt. Dat is één van de conclusies uit de monitor extramurale AWBZ-zorg 2007-2008 die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vandaag publiceert. Om starters en kleine aanbieders meer kans te geven ziet de NZa er op toe dat zorgkantoren de budgetgarantie verlagen en dat hun inkoopbeleid transparant en duidelijk is. Nieuwe en kleine aanbieders moeten weten welke voorwaarden zorgkantoren stellen.

De monitor extramurale zorg in het kort.

Marktstructuur
De structuur van de markten voor extramurale AWBZ-zorg is min of meer gelijk gebleven aan die van voorgaande jaren. De extramurale zorg wordt nog steeds gekenmerkt door een groot aantal aanbieders per regio, maar het grootste deel van de markt is in handen van slechts enkele van deze spelers. Om dit te verbeteren adviseert de NZa zorgkantoren om de budgetgarantie die zij aan zorgaanbieders geven te verlagen.

Zorgkantoren garanderen zorgaanbieders een bepaald deel van het budget van het voorgaande jaar. Dit is ook nodig om de continuïteit van zorg, voor patiënten die al zorg krijgen, te garanderen. Maar hoge budgetgaranties betekenen ook dat er minder geld overblijft waarmee zorgkantoren zorg kunnen inkopen op basis van een objectieve vergelijking van de prijs -kwaliteit van zorgaanbieders. Alle zorgaanbieders - nieuw, klein of groot - moeten juist gelijke kansen krijgen om mee te doen. De NZa heeft berekend dat de hoogte van de budgetgarantie die zorgkantoren nu geven omlaag kan, zonder dat de continuïteit van zorg voor zittende patiënten in gevaar komt. Wanneer zorgkantoren de budgetgaranties verlagen, geeft dit nieuwe en kleine aanbieders een grotere kans om te groeien. Daarnaast stelt de NZa dat de zorgkantoren transparante en haalbare eisen moet stellen aan nieuwe aanbieders. Sommige zorgkantoren stellen eisen waaraan nieuwkomers moeilijk kunnen voldoen. Vooraf moet duidelijk zijn welke eisen gelden voor aanbieders en ook op welke manier het zorgkantoor dit beoordeelt. De NZa bewaakt dit en neemt zo nodig maatregelen.

Kwaliteit en innovatie
Bij de inkoop van zorg schenken zorgkantoren in belangrijke mate aandacht aan de kwaliteit van de zorg. Dit stimuleert zorgaanbieders tot het leveren van goede kwaliteit. Met het beschikbaar komen van informatie vanuit het kwaliteitskader Verantwoorde zorg, kunnen zorgkantoren in de toekomst nog beter rekening houden met de daadwerkelijke kwaliteit van een zorgaanbieder. Uit de monitor blijkt dat zorgkantoren meer richting kunnen geven aan innovatie dan nu gebeurt. Zij kunnen daarbij gebruik maken van de handvatten uit de richtlijnen voor het contracteerbeleid die de zorgkantoren jaarlijkse gezamenlijk in ZN-verband opstellen.

Prijskortingen
De zorgkantoren hebben zich in 2007 fors ingespannen om met de beschikbare financiële middelen de stijgende zorgvraag op te vangen. Hoewel alle zorgkantoren in hun inkoopbeleid 2008 expliciet aandacht besteden aan de korting op de prijs, zijn de kortingen gedaald van 4,3% in 2006, naar 2,8% in 2008. Een verklaring hiervoor is mogelijk de landelijke efficiencymaatregelen waardoor er minder ruimte was voor kortingen. Ook nu blijkt dat grote zorgaanbieders beduidend minder korting geven dan kleine aanbieders. De aanbeveling om de budgetgarantie te verlagen en de ruimte die hierdoor ontstaat voor nieuwkomers en kleinere aanbieders heeft naar de verwachting van de NZa ook een gunstig effect op de behaalde kortingen, en daarmee op de prijs van AWBZ-zorg.

Geen opmerkingen: